Saturday, March 27, 2010

MTQ oh MTQ

Assalamualaikum Warahmatullah wbt

Salam pertemuan kepada semua pembaca blogku ini Rasanya sudah lama aku tidak menulis blog, biasala byk tanggungjawab & komitmen semenjak selepas kahwin.

Yerla, cuti sekolah pertengahan penggal aritu, baru diadakan kenduri kahwin, sibuk dgn persiapan dan macam2 lagi. Apapun terima kasih kepada semua yang bertungkus lumus utk menjayakan kenduri perkahwinanku terutama kepada kaum keluargaku dan sanak saudara. Tanpa mereka, mungkin segala persiapan akan tergendala.

Buat pertama kali ni, aku ingin meluahkan perasaanku pasal tajuk blogku ini, iaitu MTQ oh MTQ. Buat makluman semua ditempatku, iaitu di daerah Kudat ini, tidak taula suasana berbeza di tempat lain. Apa yang aku nak "highlightkan" ialah tentang tarikh MTQ peringkat daerah Kudat. Sebelum ini dipersetujui pada 25 Mac 2010. Tetapi tarikh itu dipinda pada saat akhir iaitu pada 30 Mac 2010 (Selasa).

Anda semua nak tau kenapa tarikh itu dipinda? Ini adalah kerana tarikh itu bertembung dgn sukan daerah iaitu pada 23 - 26 Mac 2010 atas arahan pegawai PPD Daerah. Apa yang dikesalkan ada, sampai begitu sekali, sukan didahulukan berbanding dgn MTQ. Apalah sgt MTQ tu bagi diorang. sampaikan taklimat hakim pun, pegawai dari PPD pun dtg sekejap sahaja, bukan meraikan para hakim. Kitorg bukan nak mengharapkan penghargaan, tapi sekurang2nya, adalah jugak, kehadiran kami untuk sama-sama menjayakan MTQ tersebut dihargai. Sama-sama duduk semeja berbincang permasalahan yang berlaku sepanjang MTQ tersebut.


Malulah kita sebagai umat Islam, MTQ ini, bukan bidang Pendidikan Islam, tetapi ia adalah sebahagian daripada aktiviti ko-kurikulum di luar bilik darjah. Sedihla begini, MTQ dipinggirkan daripada bidang pendidikan. Sekurang-kurangnya MTQ ni samalah taraf dgn sukan yang lain. Paling menyedihkan lagi, apabila peruntukan utk MTQ ini dikurangkan dan terpaksa mencari dana sendiri. Faham2 sendirilah kalau di sabah amnya dan di Kudat khasnya, bidang agama ini, tidak diambil berat sgt oleh ibu bapa.

Terus terang saya cakap, ada dikalangan ibu bapa berbangga dgn anaknya aktif dalam sukan berbanding dgn bidang agama. Malah pakaian anaknya menyertai sukan pun, ibu bapa tidak ambil kisah dgn berpakaian seluar pendek lagi ketat untuk perempuan. Yang penting, anak mereka menjadi atlet yang terkenal.

Disebabkan itulah, penyertaan dalam MTQ ini kurang mendapat sambutan daripada murid dan ibu bapa. perkara ini amat menyedihkan kita kerana sebagai umat Islam sepatutnya kita mengutamakan anak kita dalam bidang agama terutama dalam bidang pengajian Al-Quran. masih banyak lagi masyarakat yang buta Al-Quran dan dalam bidang agama. Mereka lebih suka kepada hiburan terutama Akademi Fantasia, Mentor dan sebagainya.

Insaflah wahai masyarakatku, adakah kita ni lupa bahawa sebagai hamba Allah kita hanya dipinjamkan hayat kita hidup di dunia semata-mata untuk mencari bekal di akhirat nanti. Kita akan ditanya di akhirat nanti apakah amalan yang telah dilakukan oleh kita semasa hidup di dunia. Apa yang ingin kita bagitau? sedihlah kalau kita hidup di dunia semata-mata untuk mencari hiburan dan leka dgn kehidupan di dunia.

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi