Tuesday, September 1, 2009

Kenangan sepanjang cuti sekolah bulan 8 dan Ramadhan 1430H

Assalamualaikum kepada semua pembaca blogku samada secara sengaja ataupun tetiba jer terjumpa blogku yang xseberapa ini. Time kasih kuucapkan kepada semua kerana sudi melawati blogku ini.



Pada episod kali ini aku akan menceritakan kenanganku pada masa cuti sekolah pertengahan semester bulan 8 yang lepas. Buat makluman semua, rumah yg aku sewa hanya berdua jer, aku & memberku Risydan. Tapi cuti ni dia balik berjumpa dgn isterinya. Maklumlah org ada isteri katakan, duk berjauhan laks tu. Isterinya mengajar jQAF di Johor. Lagipun start cuti, seluruh umat Islam menyambut bulan Ramadhan. Nak berpuasa bersama org tersayangla tu.



Aku laks, mgkin anda tertanya-tanya, knp aku xbalik kg jer? Org lain balik, aku xbalik laks, slalunya aku ni pantang cuti sekolah, balik jer kg. Alasan aku yg pertama bulan puasa laks, rasa penatla, mcm xberbaloi laks balik, lagipun raya nanti balik kg jua, yg kedua laks, pada khamis 27/8/2009, aku amik ptk buat kali yng ketiga, nak wat camne, blum ada rezeki dapat 4. Lagipun aku ni, dah keje ni, rasa malas laks nak mengulangkaji, org kata otak xleh timer dah, xleh duk tumpu lama2. Mcm impianku nak sambung master tpaksa dilupakan, xperla, bg kpd anak2 ku dahle, xperla.



Dah panjang bercerita tntang latar belakang, kita kembali kepada asalnya, aku ni puasa, xduk umah sewaku sendiri, pergi tumpang tido dan bersahur di umah memberku yang bujang, yg sama2 xbalik, iaitu Usop & Shahrul. Buat makluman semua, Usop tu org klate & Shahrul laks org penang. Aku pun xtau camner blh jadi geng laks dgn diorg. Biola camner pun, asalkan jgn kita cari gaduh dgn org dahle. Btul tak? he3.

Pada petang ahad tu, kitorg pergi ke kota kinabalu, untuk cari barang2 keperluan harian, kitorg bertolak jam 4 petang & sampai dkat2 nak buka puasa. Alhamdulillah, smpai gaks di kota kinabalu & berbuka puasa di sana. Kitorg menginap di Hotel Tabung Haji. Bagusnya hotel ni menyediakan kemudahan solat tarawih. Ada jugak moreh. Hotel Islamik katakan. Kitorg duk di Kota kinabalu selama 2 hari. Pada pagi selasa kitorg bertolak pulang ke kudat.

Pada pagi Khamis, aku menghadapi Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). tahla, jawab hentam jerla. nak wat camne, aku ni malas tul untuk membaca. Rasanya dah xmasuk ke kepala dah. Apa nak jadila, tah, bilala nak insaf.

Rasanya stakat ini dahulu, aku berkongsi pengalaman hidupku buat tatapan semua. Ada masa kita jumpa lagi. Maafla andai ada salah silap tutur kata. Apa yang baik itu datangnya daripada Allah & apa yg cacat cela tu datangnya dari kelemahan diriku sendiri.

Akhirnya Sandakan kujejaki jua

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua,





Sudah lama rasanya aku tidak mencoretkan kenangan & memori aku untuk dikongsi kepada semua pembaca yang membaca & terbaca blogku yg tak seberapa ini. Time kasih ku ucapkan kepada semua pengunjung blogku ini.





Buat makluman semua, selepas subuh hari Jumaat, iaitu pada 28/08/2009, aku dan kawan2 ku seramai 2 orang iaitu Usop & Shahrul telah bertolak ke Kota Kinabalu. Sebelum itu, buat makluman semua mereka berdua ini digelarkan kutu, tahla camne dapat gelaran itu, aku laks digelar beras, mungkin kerana bila rancangan p ke kota kinabalu, kitorang bertigala yg pergi, dah jadi member kamceng dah. Lantak diorgla nak kata apa, yang penting, asalkan kita tak menyusahkan org lain dahle. Itulah prinsip hidupku, biarla kita susah, tapi jgn menyusahkan org lain.





Perjalanan ke kota kinabalu mengambil masa 2 jam lebih dengan jarak lebih kurang 190 kilometer, mungkin kl org yg biasa berjalan, rasanya terkejut, buat pengetahuan pembaca yang belum pernah ke sabah, di pertengahan jalan antara kudat/kota marudu/ pitas ada satu jalan yang dipanggil ULU KUKUT yg tidak pernah baik2 sejak dahulukala walaupun dah bagi peruntukan berbillion2 ringgit, ala masuk politikla plaks, tapi ginila citer, korang datang sendirila, barula tau, tapi skrg alhamdulillah, aku tngok jalan itu dah semakin ok, dah ada perubahan, ada orng tngh baiki jalan, mungkin kerana moto (1 Malaysia, Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan), lantak diorngla, yg penting jalan tu perlu disiapkan segera demi kemudahan & keselesaaan org ramai, yerla jalan tu satu2nya jalan penghubung ke kota kinabalu, kl terputus jalan tu, habisla org2 di Kudat/Kota Marudu/Pitas tidak dapat bekalan. Itula sepatutnya menteri yang bertanggungjawab kena pikir-pikirkanla demi kepentingan rakyat selaras dengan moto YAB Perdana Menteri kita yang baru ni. Jangan diambil mudah jer.





Berbalik kepada citer aku tadi, aku ke kota kinabalu untuk menguruskan hal2 yang berkaitan dengan perjawatan iaitu di Jabatan Pelajaran. selesai semua urusan, iaitu dalam kul 10 pagi, kami meneruskan perjalanan ke sandakan melalui jalan tamparuli-ranau. Aku ni first time pergi ke sandakan. Aku terkejut melihat jaraknya antara kota Kinabalu ke Sandakan ialah 300 lebih. Bayangkanlah, kl di semenanjung tu, dari kelantan ke kuala lumpur baru 200 lebih, tapi jalannya lancar jer berbanding dgn jalan di sabah yang rosak di sana sini. Patutlah roadtax di sabah & sarawak lebih murah jika berbanding dgn roadtax di semenanjung.

Kami kemudiannya singgah untuk bersolat dan berehat di Pekan Telupid. Nama jer pekan tapi bukan macam yang anda fikirkan, pekan hnya terdapat beberapa blok bangunan rumah kedai, manakala kemudahan asas yang lain tiada seperti bank dan macam2 lagi. Tidak silap saya, stesen minyak pun satu sahaja.

Kemudiannya kami meneruskan perjalanan ke sandakan. Kami sampai di Sandakan lebih kurang jam 5 petang. Pada masa itu, nak dekat waktu berbuka puasa, iaitu lebih kurang jam 5.45 petang. Kalau di Sabah ni, keadaan tu lebih cepat gelap berbanding dengan semenanjung. Kl di semenanjung, waktu tu, budak2 masih lagi bermain, awal lagi tu. Kami pun mencari juadah berbuka puasa di pekan Sandakan.

Kl nak tau, pekan sandakan ni besar jugaklah berbanding dgn pekan2 lain. Kawan sy cakap, kl duk sini, xyah nak g Kota Kinabalu dah, ibarat dalam astro "macam-macam ada". Yerla, pekan Sandakan ni terbahagi kepada dua, pekan lama dan pekan baru. Pekan lama ni berfungsi pada waktu siang jer, mlam seolah2 dah berehat, yerla pekan lama ni tempat byk pejabat2 pentadbiran. Manakala pekan baru laks berfungsi waktu malam sampailah ke awal pagi. Kl tuan puan nak tau, dtglah sendiri. Anda pasti terpesona. Mcam promotelah pulak, lebih kurangla tu.
Pada keesokan harinya pula kitorg pergila melawat sekitar bandar sandakan, pergi ke Sepilok tempat pemuliharaan Org Utan, nak tau, "trade mark" Sandakan ialah Org Utanla. Pastu kitorg pergi ke War Memorial Sandakan. Tempat tu, banyaklah benda2 bersejarah semasa pemerintahan keluarga Brooke. Antaranya meriam, kelongsong peluru dan macam2 lagilah. Waktu berbuka puasa laks, kitorg makan di medan ikan bakar di Sim-Sim. Di sini, tempat ramai yang menjual ikan bakar, cakap jer nak ikan apa, semuanya ada. Org kata, tak sah klau pergi ke Sandakan, tidak singgah ke medan ikan bakar Sim-Sim. Rugi tau.
Keesokan harinya, kitorng bertolaklah pulang ke Kudat, Bykla kenangan pahit manis dan mcam-mcam lagi yang kitorg rasa semasa perjalanan ke Sandakan ni. Kenangan ini aku tidak akan lupakan dalam hidupku.

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi