basmalah Pictures, Images and Photos

Tuesday, September 1, 2009

Akhirnya Sandakan kujejaki jua

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua,





Sudah lama rasanya aku tidak mencoretkan kenangan & memori aku untuk dikongsi kepada semua pembaca yang membaca & terbaca blogku yg tak seberapa ini. Time kasih ku ucapkan kepada semua pengunjung blogku ini.





Buat makluman semua, selepas subuh hari Jumaat, iaitu pada 28/08/2009, aku dan kawan2 ku seramai 2 orang iaitu Usop & Shahrul telah bertolak ke Kota Kinabalu. Sebelum itu, buat makluman semua mereka berdua ini digelarkan kutu, tahla camne dapat gelaran itu, aku laks digelar beras, mungkin kerana bila rancangan p ke kota kinabalu, kitorang bertigala yg pergi, dah jadi member kamceng dah. Lantak diorgla nak kata apa, yang penting, asalkan kita tak menyusahkan org lain dahle. Itulah prinsip hidupku, biarla kita susah, tapi jgn menyusahkan org lain.





Perjalanan ke kota kinabalu mengambil masa 2 jam lebih dengan jarak lebih kurang 190 kilometer, mungkin kl org yg biasa berjalan, rasanya terkejut, buat pengetahuan pembaca yang belum pernah ke sabah, di pertengahan jalan antara kudat/kota marudu/ pitas ada satu jalan yang dipanggil ULU KUKUT yg tidak pernah baik2 sejak dahulukala walaupun dah bagi peruntukan berbillion2 ringgit, ala masuk politikla plaks, tapi ginila citer, korang datang sendirila, barula tau, tapi skrg alhamdulillah, aku tngok jalan itu dah semakin ok, dah ada perubahan, ada orng tngh baiki jalan, mungkin kerana moto (1 Malaysia, Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan), lantak diorngla, yg penting jalan tu perlu disiapkan segera demi kemudahan & keselesaaan org ramai, yerla jalan tu satu2nya jalan penghubung ke kota kinabalu, kl terputus jalan tu, habisla org2 di Kudat/Kota Marudu/Pitas tidak dapat bekalan. Itula sepatutnya menteri yang bertanggungjawab kena pikir-pikirkanla demi kepentingan rakyat selaras dengan moto YAB Perdana Menteri kita yang baru ni. Jangan diambil mudah jer.





Berbalik kepada citer aku tadi, aku ke kota kinabalu untuk menguruskan hal2 yang berkaitan dengan perjawatan iaitu di Jabatan Pelajaran. selesai semua urusan, iaitu dalam kul 10 pagi, kami meneruskan perjalanan ke sandakan melalui jalan tamparuli-ranau. Aku ni first time pergi ke sandakan. Aku terkejut melihat jaraknya antara kota Kinabalu ke Sandakan ialah 300 lebih. Bayangkanlah, kl di semenanjung tu, dari kelantan ke kuala lumpur baru 200 lebih, tapi jalannya lancar jer berbanding dgn jalan di sabah yang rosak di sana sini. Patutlah roadtax di sabah & sarawak lebih murah jika berbanding dgn roadtax di semenanjung.

Kami kemudiannya singgah untuk bersolat dan berehat di Pekan Telupid. Nama jer pekan tapi bukan macam yang anda fikirkan, pekan hnya terdapat beberapa blok bangunan rumah kedai, manakala kemudahan asas yang lain tiada seperti bank dan macam2 lagi. Tidak silap saya, stesen minyak pun satu sahaja.

Kemudiannya kami meneruskan perjalanan ke sandakan. Kami sampai di Sandakan lebih kurang jam 5 petang. Pada masa itu, nak dekat waktu berbuka puasa, iaitu lebih kurang jam 5.45 petang. Kalau di Sabah ni, keadaan tu lebih cepat gelap berbanding dengan semenanjung. Kl di semenanjung, waktu tu, budak2 masih lagi bermain, awal lagi tu. Kami pun mencari juadah berbuka puasa di pekan Sandakan.

Kl nak tau, pekan sandakan ni besar jugaklah berbanding dgn pekan2 lain. Kawan sy cakap, kl duk sini, xyah nak g Kota Kinabalu dah, ibarat dalam astro "macam-macam ada". Yerla, pekan Sandakan ni terbahagi kepada dua, pekan lama dan pekan baru. Pekan lama ni berfungsi pada waktu siang jer, mlam seolah2 dah berehat, yerla pekan lama ni tempat byk pejabat2 pentadbiran. Manakala pekan baru laks berfungsi waktu malam sampailah ke awal pagi. Kl tuan puan nak tau, dtglah sendiri. Anda pasti terpesona. Mcam promotelah pulak, lebih kurangla tu.
Pada keesokan harinya pula kitorg pergila melawat sekitar bandar sandakan, pergi ke Sepilok tempat pemuliharaan Org Utan, nak tau, "trade mark" Sandakan ialah Org Utanla. Pastu kitorg pergi ke War Memorial Sandakan. Tempat tu, banyaklah benda2 bersejarah semasa pemerintahan keluarga Brooke. Antaranya meriam, kelongsong peluru dan macam2 lagilah. Waktu berbuka puasa laks, kitorg makan di medan ikan bakar di Sim-Sim. Di sini, tempat ramai yang menjual ikan bakar, cakap jer nak ikan apa, semuanya ada. Org kata, tak sah klau pergi ke Sandakan, tidak singgah ke medan ikan bakar Sim-Sim. Rugi tau.
Keesokan harinya, kitorng bertolaklah pulang ke Kudat, Bykla kenangan pahit manis dan mcam-mcam lagi yang kitorg rasa semasa perjalanan ke Sandakan ni. Kenangan ini aku tidak akan lupakan dalam hidupku.

No comments:

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi