Saturday, June 13, 2009

10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI Lelaki...

dipetik dari kiriman www.halaqah.net



1. Bila si dia sibuk........ Jangan pula kamu terhegeh-hegeh meminta si dia menjemput kamu di tempat kerja ataupun menemani kamu pergi membeli-belah.

2. Bila si dia ego....... Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoan bila sikap sebegini sedang menguasai dirinya. Lelaki amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan.

3. Bila si dia romantik........ Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saat-saat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama.

4. Bila si dia panas baran........ Jgn membuat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi perasaan marahnya. Cuba kamu berdiam diri dulu sampai kemarahan reda.

5. Bila si dia penat....... Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh. Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn memaksa dia membuat sesuatu yg boleh menambah kepenatan.

6. Bila si dia pentingkan diri sendiri......... Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertoleransi antara satu sama lain.

7. Bila si dia mengongkong..... Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya takut menjejaskan diri sendiri. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua.

8. Bila si dia selamba....... Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya. Orang yg selamba ini selalunya ingin kita yg memulakan dahulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya.

9. Bila si dia curang..... Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia mengapa bersikap begitu. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum makin parah kelukaan hati.

10. Bila si dia lurus bendul...... Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat.

Wednesday, June 10, 2009

Salam pertemuan

Assalamualaikum WarahmatulLah w.b.t.

Pekabar semua. Diharap berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk semua yang bergelar guru, pelajar dan sebagainya untuk meneruskan perjuangan semula di semester yang kedua. Maka kembali sibuklah jalan-jalan dipenuhi dengan murid-murid sekolah, guru-guru dan sebagainya. Dan terpaksa bangun awalla, anak-anak dan ibu bapa terpaksalah mengejutkan anak-anak bangun daripada tidur.

Itulah lumrah alam, yang silih berganti setiap kali cuti dan kembali buka sekolah. Itulah yang kita alami setiap tahun sehinggalah entah bila.

Itu baru bab nak buka sekolah, lain laks semasa cuti yang nak kata pendek, x jugak, nak kata panjang, x jugak, "sedang-sedang". Yerla selama dua minggu, bagi yang xder urusan, mcam cuti 2 minggu ni lama sangat, sampai naik boring, tapi kl yang penuh dengan urusan, kejap sgt, pergi situ, pergi sini.

Mcam-macam aktiviti yang dipenuhi, dengan kenduri kahwinlah, pergi menziarahi sanak saudaralah, pergi melancongla dan mcam-macam lagi. X perla, yang penting, masa terluang ini dipenuhi dengan aktiviti yang berfaedah. Bukan aktiviti yang sia-sia.

Tapi yang paling dirisaukan, budak-budak zaman sekarang, tidak kiralah yang berada di kampung atau yang berada di bandar-bandar, dirinya hanya dipenuhi dengan aktiviti yang sia-sia. Kalau yang berada di kampung, dipenuhi dengan aktiviti bermain sepanjang masa. Dirinya hanya ingat main, makan, main lagi, makan lagi, tengok citer kartun pastu tido. Itulah rutin mereka setiap hari.

Kalau yang di bandar pula, lagilah hebat, dengan duk lepak kat shoping kompleksnya lah, duk lepak kat cyber cafelah dan macam2 lagi. Kalau di cyber cafe, mcm-mcm benda dibuatnya, bermain gamelah, game laks yang ganas-ganas seperti perang, tembak-tembak, tumbuk-tumbuk dan mcm-mcmlah. Ada laks duk berchatinglah, buka laman web yang tidak senonohlah dan mcam-macam. Sehinggakan sakit kepala kita, bila kita masuk di dalamnya, dengan bunyi bising daripada sound komputerlah, orang yang bermainlah dan mcm-mcm lagi. Yang untung, pengusaha cyber cafelah, bnyak duit masyuk. Yang penting bagi mereka, untung-untung. Saper xnak rugi.

Itulah yang akan menjadi pemimpin satu masa nanti, tidak pemimpin negara pun, akan menjadi pemimpin dalam keluarga. Kalau keluarga yang baik, xperla, kl keluarga yang bermasalah laks, ini yang truknya, akan menyusahkan banyak pihak kerana masalah mereka akan berjangkit kepada keluarga yang lain. Jika perkara ini dibiarkan, akan rosaklah institusi keluarga, So, sesiapa yang ada anak dan bakal ada anak, fikir-fikirkanlah, jangan biarkan mereka terus rosak, sebab menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya.

Cuba kita perhatikan di institusi pengajian tinggi, berapa ramaikah golongan lelaki yang berpendidikan tinggi?, boleh dibilang tidak pun dengan jari, boleh kita agak berbanding dengan perempuan. Di manakah mereka? Adakah lelaki zaman sekarang sudah pupus dek zaman atau di tempat lain.

Cuba kita renungkan, kata-kata motivasi, setiap kali ceramah motivasi atau di sekolah atau di mana-mana sahaja, ada kata-kata ini, "Kalau sejuta orang yang bijak, anda salah satu daripadanya, kalau seribu orang yang pintar, anda salah satu daripadanya, kalau seratus orang yang cerdik, anda salah satu daripadanya, kalau satu orang yang cerdas, anda ialah orangnya".

Renung-renungkanlah kata-kata itu. Moga kita mendapat faedah daripadanya. Insya Allah.

Friday, June 5, 2009

Generasi Cinta Mati

Dipetik dari majalah solusi isu no 8


Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: " Siapa yang cinta untuk menemui Allah, nescaya Allah cinta pula untuk menemuinya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Nabi Muhammad s.a.w. diberi pilihan antara menemui Tuhannya atau tinggal tetap di dunia, baginda memilih "Teman Daerah Tinggi" (Allah), yakni dengan melalui proses kematian. Justeru, tidak hairanlah kiranya Rasulullah s.a.w. bersabda (seperti yang tercatat dalam kitab Mukasyafah al-Qulub): "Hadiah orang Mukmin adalah mati."

Ketika Saiyidina Ali r.a. ditikam, beliau berkata. "Aku beruntung demi Tuhan Kaabah."

Sewaktu Bilal menghadapi kematian, isterinya berkata, "Alangkah sedihnya ..." Sebaliknya Bilal berkata, "Tidak, melainkan aku gembira. Aku akan menemui orang-orang yang aku cintai, Muhammad s.a.w. dan sahabat-sahabatnya."

Khalid bin Walid ketika menulis surat kepada panglima-panglima perang Rom dan Parsi akan mengakhiri suratnya (sesudah mengajak kepada perdamaian dan Islam) dengan ucapan: "dan kalau tidak, aku akan memanahmu dengan tentera yang mencintai mati sebagaimana kamu mencintai hidup."

Tuesday, June 2, 2009

Blh x bagi cadangan pada saya?

Assalamualaikum kepada semua


Sebelum sy pergi kepada maksud seterusnya, ingin sy menceritakan latar belakang yang menyebabkan sy meminta bantuan daripada anda semua.

Pada 21-22 Mei aritu bersamaan pada hari khamis dan jumaat, Guru Besar sy mengarahkan sy untuk menghadiri satu kursus anjuran IPG Kent, Tuaran berkaitan dengan kajian kes & tindakan. Bagusla kursus tu untuk guru2 dan sesiapa yang ingin menyambung pelajaran atau memohon guru cemerlang.

Ia berkaitan kajian semacam penyelidikan tentang sesuatu kes atau apa sahaja berkaitan dengan pengajaran & pembelajaran atau apa sahaja berkaitan dengan alam persekolahan. Bila sy menghadiri kursus itu mengimbaskan saya masa final year di universiti dahulu untuk menyiapkan tesis.

Masalahnya sekarang, semua peserta dikehendaki menghantar satu kajian kes @ tindakan untuk dijadikan hasil kepada kursus tersebut, kerana tidak taulah seluruh malaysia ke Pegawai Pelajaran Daerah minta untuk dibukukan. Tugasan tersebut hendaklah dihantar selewat-lewatnya atau pada 30 Ogos 2009, bermakna ada lebih kurang 2 bulan jer lagi.

Umumnya mengetahui bahawa kajian itu memerlukan kepada buku rujukan atau literature review yang mendalam mengenai kes yang ingin dijalankan. Kl di kudat khasnya dan sabah umumnya, bahan rujukan itu terlalu kurang sekali dan memerlukan masa yang lebih untuk menjalankannya.

Oleh itu, sy meminta cadangan @ pandangan daripada anda semua untuk menyelesaikan masalah saya iaitu berkaitan dengan tajuknya & apa sahaja yang berkaitan. Tidak salahkan kita sama2 berkongsi pendapat dan daripada itu, bolehla kita sama2 belajar.

Insya Allah, hasilnya akan saya poskan dalam blog ini.

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi