basmalah Pictures, Images and Photos

Wednesday, June 10, 2009

Salam pertemuan

Assalamualaikum WarahmatulLah w.b.t.

Pekabar semua. Diharap berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk semua yang bergelar guru, pelajar dan sebagainya untuk meneruskan perjuangan semula di semester yang kedua. Maka kembali sibuklah jalan-jalan dipenuhi dengan murid-murid sekolah, guru-guru dan sebagainya. Dan terpaksa bangun awalla, anak-anak dan ibu bapa terpaksalah mengejutkan anak-anak bangun daripada tidur.

Itulah lumrah alam, yang silih berganti setiap kali cuti dan kembali buka sekolah. Itulah yang kita alami setiap tahun sehinggalah entah bila.

Itu baru bab nak buka sekolah, lain laks semasa cuti yang nak kata pendek, x jugak, nak kata panjang, x jugak, "sedang-sedang". Yerla selama dua minggu, bagi yang xder urusan, mcam cuti 2 minggu ni lama sangat, sampai naik boring, tapi kl yang penuh dengan urusan, kejap sgt, pergi situ, pergi sini.

Mcam-macam aktiviti yang dipenuhi, dengan kenduri kahwinlah, pergi menziarahi sanak saudaralah, pergi melancongla dan mcam-macam lagi. X perla, yang penting, masa terluang ini dipenuhi dengan aktiviti yang berfaedah. Bukan aktiviti yang sia-sia.

Tapi yang paling dirisaukan, budak-budak zaman sekarang, tidak kiralah yang berada di kampung atau yang berada di bandar-bandar, dirinya hanya dipenuhi dengan aktiviti yang sia-sia. Kalau yang berada di kampung, dipenuhi dengan aktiviti bermain sepanjang masa. Dirinya hanya ingat main, makan, main lagi, makan lagi, tengok citer kartun pastu tido. Itulah rutin mereka setiap hari.

Kalau yang di bandar pula, lagilah hebat, dengan duk lepak kat shoping kompleksnya lah, duk lepak kat cyber cafelah dan macam2 lagi. Kalau di cyber cafe, mcm-mcm benda dibuatnya, bermain gamelah, game laks yang ganas-ganas seperti perang, tembak-tembak, tumbuk-tumbuk dan mcm-mcmlah. Ada laks duk berchatinglah, buka laman web yang tidak senonohlah dan mcam-macam. Sehinggakan sakit kepala kita, bila kita masuk di dalamnya, dengan bunyi bising daripada sound komputerlah, orang yang bermainlah dan mcm-mcm lagi. Yang untung, pengusaha cyber cafelah, bnyak duit masyuk. Yang penting bagi mereka, untung-untung. Saper xnak rugi.

Itulah yang akan menjadi pemimpin satu masa nanti, tidak pemimpin negara pun, akan menjadi pemimpin dalam keluarga. Kalau keluarga yang baik, xperla, kl keluarga yang bermasalah laks, ini yang truknya, akan menyusahkan banyak pihak kerana masalah mereka akan berjangkit kepada keluarga yang lain. Jika perkara ini dibiarkan, akan rosaklah institusi keluarga, So, sesiapa yang ada anak dan bakal ada anak, fikir-fikirkanlah, jangan biarkan mereka terus rosak, sebab menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya.

Cuba kita perhatikan di institusi pengajian tinggi, berapa ramaikah golongan lelaki yang berpendidikan tinggi?, boleh dibilang tidak pun dengan jari, boleh kita agak berbanding dengan perempuan. Di manakah mereka? Adakah lelaki zaman sekarang sudah pupus dek zaman atau di tempat lain.

Cuba kita renungkan, kata-kata motivasi, setiap kali ceramah motivasi atau di sekolah atau di mana-mana sahaja, ada kata-kata ini, "Kalau sejuta orang yang bijak, anda salah satu daripadanya, kalau seribu orang yang pintar, anda salah satu daripadanya, kalau seratus orang yang cerdik, anda salah satu daripadanya, kalau satu orang yang cerdas, anda ialah orangnya".

Renung-renungkanlah kata-kata itu. Moga kita mendapat faedah daripadanya. Insya Allah.

No comments:

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi