basmalah Pictures, Images and Photos

Friday, June 5, 2009

Generasi Cinta Mati

Dipetik dari majalah solusi isu no 8


Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: " Siapa yang cinta untuk menemui Allah, nescaya Allah cinta pula untuk menemuinya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Nabi Muhammad s.a.w. diberi pilihan antara menemui Tuhannya atau tinggal tetap di dunia, baginda memilih "Teman Daerah Tinggi" (Allah), yakni dengan melalui proses kematian. Justeru, tidak hairanlah kiranya Rasulullah s.a.w. bersabda (seperti yang tercatat dalam kitab Mukasyafah al-Qulub): "Hadiah orang Mukmin adalah mati."

Ketika Saiyidina Ali r.a. ditikam, beliau berkata. "Aku beruntung demi Tuhan Kaabah."

Sewaktu Bilal menghadapi kematian, isterinya berkata, "Alangkah sedihnya ..." Sebaliknya Bilal berkata, "Tidak, melainkan aku gembira. Aku akan menemui orang-orang yang aku cintai, Muhammad s.a.w. dan sahabat-sahabatnya."

Khalid bin Walid ketika menulis surat kepada panglima-panglima perang Rom dan Parsi akan mengakhiri suratnya (sesudah mengajak kepada perdamaian dan Islam) dengan ucapan: "dan kalau tidak, aku akan memanahmu dengan tentera yang mencintai mati sebagaimana kamu mencintai hidup."

No comments:

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi