basmalah Pictures, Images and Photos

Wednesday, June 4, 2008

Iktibar

Salam
ana terpanggil untuk meluahkan isi hati, apakah akan berlaku selepas ini??
Jika pada hari Sabtu lepas, rakyat sabah digembirakan dengan mendapat 13 insentif yang diberikan oleh kerajaan persekutuan yang di antaranya penghapusan Jabatan Pembangunan Persekutuan, org tempatan memegang jawatan tertinggi dan menimbang untuk mengkaji semula lambakan pendatang tanpa izin ke Sabah.
Manakala, pada hari ini, kita digemparkan sekali lagi dengan kenaikan harga minyak (diesel RM1.00 dan Petrol RM0.78 sen) yang merupakan kadar yang tertinggi yang pernah dicatatkan.
Ana tadi pergi ke masjid untuk bersolat maghrib, dipertengahan jalan, kenderaan berasak-asak memenuhi stesen minyak untuk mengisi sehingga "jammed" jalan. Ana balik solat Isyak pun, kereta masih tidak putus-putus lagi.
Ana berasa sedih kenapala kerajaan sekarang pimpinan barisan nasional, selepas pilihanraya tidak habis-habis menyusahkan rakyat dengan menaikkan harga barang. Barang yang naik laks barang keperluan seharian, seperti beras dan minyak. Barang yang menjadi keperluan kepada semua manusia.
Ana tidak kisahla kalau org tu makan gaji, tapi cubala fikirkan kepada org susah dan golongan miskin, yang hidup ibarat kata "cukup-cukup makan" sahaja.
Tapi bagi pendapat ana, cakap-cakap Pak Lah bukan boleh diambil kira lagi, sebagai contoh, pilihanraya lepas, Pak Lah cakap lambat lagi Parlimen dibubarkan, tup2 esok parlimen dibubarkan, tengoklah sebelum ini, berita mengkhabarkan kerajaan akan mengkaji semula harga minyak pada bulan ogos ini, tup2 esok seluruh malaysia akan menikmati harga minyak baru, tahniah diucapkan kepada kerajaan barisan nasional yang sgt prihatin dengan masalah rakyat.
Tidakkah pemimpin kerajaan fikirkan, dengan tindakan sedemikian, akan menimbulkan kemarahan rakyat kepada mereka dan berkemungkinan pada pilihanraya akan datang, walaupun lambat lagi, akan berkurangan kepercayaan rakyat kepada kerajaan barisan nasional amnya dan umno khasnya.
Isu ini akan diambil kesempatan oleh pihak "Pakatan Rakyat" terutamanya pemimpin keADILan iaitu Dato' Seri Anwar Ibrahim yang berura-ura negara Malaysia akan bertukar kerajaan.
Apapun yang berlaku, diharapkan jika Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan, jgnla pula mempersiakan harapan rakyat dan penuhilah janji-janji dalam manifesto masing-masing yg mengutamakan kebajikan rakyat, kerana kerajaan dibentuk daripada rakyat dan sudah semestinya rakyat hendaklah diberi keutamaan.

No comments:

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi