basmalah Pictures, Images and Photos

Wednesday, February 25, 2009

Minggu yang memenatkan

Assalamualaikum Warahmatullah w.b.t.


sejak minggu lepas lagi, merupakan minggu yang paling sibuk bagiku,
ha barulah aku tau rupanya duduk di kudat ni, bkn blh duduk rileks, tapi byk keje mau dibuatnye. blum lagi pindah semenanjung, kl x, xtaula apa nak jadi. smemangnya camtula kehidupan seorang pendidik ni, banyak keje sebenarnya, tapi terpulang pada diri sendirila, tepuk dada tnyalah hati, sama ada nak wat biasa2 ataupun sebaliknya. bkn kita menyibukkan diri untuk dinilai oleh pihak pentadbir tapi sebenarnya kita dinilai oleh Allah s.w.t. kerana segala kerja amalan kita itu adalah ibadah, itupun kl niat dia ikhlas kerana Allah s.w.t.

Berbalik pada cerita sy tadi, mesti anda semua tertanya2, apakah yang membuatkan sy ni sibuk sgt, kl semua nak tau, sy ni dah seminggu x ke sekolah, terasa rindu laks kepada anak2 murid, kekadang rasa kesian pada anak murid yang byk ketinggalan pembelajaran, nak wat camne, sebagai pendidik ni, bukan sahaja setakat mengajar di sekolah sahaja, tapi macam2 aktiviti yang akan sy ceritakan nanti.

oklah, pada hari isnin yang lepas, sy ke sekolah seperti biasa. pada hari selasa laks, sy sebagai guru pendidikan Islam, telah dijemput menghadiri mesyuarat Majlis Tilawah Al-Quran peringkat daerah kudat, semua guru pendidikan Islam termasuklah guru j-QAF diwajibkan hadir. ari rabu laks, sy pergi ke sekolah seperti biasa. manakala pada hari khamis dan jumaat laks, sebagai guru pendidikan islam skali lagi, sy menghadiri kursus pendek kelolaan ipg kent mengenai kursus tulisan jawi. Penceramah kursus ini ialah Ustzh Sabariah Bahrun iaitu pensyarah IPG Kent. Beliau juga merupakan adik kepada Ust. Badrul Amin Bahrun iaitu pencermah yang terkenal pada satu ketika dahulu, & sy rasa ramai yang mengenali beliau. Beliau telah dibantu oleh Ust Nik Hassan Nik Seman yang merupakan pensyarah IPG Kent gaks. Ustzh Sabariah sebenarnya merupakan pensyarah sy ketika aku menuntut di IPG Kent ketika mengikuti KPLI pada tahun 2005 yang lepas. Beliau masih lagi mengenali aku dan beberapa orang kawanku iaitu Pok Lie, Mat Yie & Wansur. itulah bumi ni kecik sebenarnya, aku blh lagi berjumpa dengan pensyarahku & aku juga terkejut, rupanya ada gaks juniorku semasa di Kolej IKIP di Kuantan dulu, yang baru sahaja posting sebagai guru j-QAF di kudat ni. aku minta maaf kerana aku ni jarang mengenali juniorku kecualila yang menegurku sahaja.

Seterusnya, pada minggu ini laks, iaitu pada hari Isnin & selasa, aku sebagai guru pusat sumber, aku menghadiri kursus berkaitan dengan ICT iaitu eduwebtv. Kl anda semua nak tau, apa itu eduwebtv, layarilah www.eduwebtv.com. Byk informasi yang berguna terutama bagi yang bergelar pendidik. Eduwebtv ni semacam tv pendidikan tapi tv pendidikan tv ada time dia yang tersendiri, jika kita terlepas, xdapatla kita melihatnya, tapi eduwebtv ni kita menontonnya bila2 masa sahaja, malahan blh download lagi tayangannya. Mcm promotela plaks, apapun tanggapan anda semua, benda yang bermanfaat hendaklah dikongsi bersama, x gitu? tapi masalahnya, selepas kursus eduwebtv ni, sesiapa yang mengikutinya hendaklah buat "in-house training" kepada guru2 disekolah masing2 dalam masa sebulan selepas kursus. Byk kejela pulak. Dah itu tanggungjawabnya, time jerla, yg penting, ikhlas.

Pada petang selasa tu pulak, kira2 jam 2 ptg, aku bersama kawan2 ku iaitu G-man & Amin pergi ke SMK Pinawantai kerana ada meeting pasal MTQ Peringkat Daerah Kudat, thn ni SMK Pinawantai menjadi tuan rumah. Aku mewakili zon sikuati. meeting pny meeting smpaila kul 4.30, barula tamat meeting tu. Malam tu pulak, ada usrahla, sebagai makanan hati di rumah Ust Amin di Taman Orkid.

Pada pagi ini, iaitu hari Rabu, adalah meeting MTQ Peringkat Zon Sikuati yang berlangsung di SK Sikuati. Aku menjadi pengerusi kerana thn ni, sekolah aku iaitu SK Terongkongan menjadi tuan rumah MTQ Peringkat Zon Sikuati. Kl anda semua nak tau, nilah first time aku jadi pengerusi MTQ dan Tuan Rumah laks tu, sepanjang aku berkhidmat sebagai guru pendidikan Islam ni. Sekolah aku dulu, bukan aku nak menghina, tapi itulah hakikatnya tidak pernah mengikuti acara diluar sekolah, nak wat camner. pulau katakan, payah semuanya & memerlukan kos yang tinggi. Selepas meeting tu, aku & ust Razali sebagai s/u pergi ke Pusat Latihan Dakwah Kudat untuk memohon menggunakan dewannya. Alhamdulillah, pihak PLD bersetuju dan mengizinkan kami menggunakan dewannya.

Daripada aku cerita tadi, mesti anda semua dapat bayangkan betapa sibuknya aku ni, bukan aku nak berbangga, tapi itulah taklifan yang telah diberikan kepadaku.

Lupa aku nak cerita, aku belum lagi melatih anak muridku untuk mewakili acara yang dipertandingkan dalam MTQ itu nanti, anda semua nak tau, bila MTQ Peringkat Zon itu berlangsung? 5/3 iaitu minggu depan, adakah aku dapat melatih anak muridku yang tahun2 sebelumnya menyertai pertandingan nasyid dalam masa yang singkat, sedangkan aku ni pun bkannya pernah melatih sesiapa pun dalam nasyid ini, nanti aku akan ceritakan pada episod akan datang. Esoklah merupakan permulaan bagiku untuk melatih dan seterunya membawa anak muridku mewakili sekolah dalam pertandingan nasyid.

itulah org ckp, jika kita xmenghadapi atau merasai sesuatu yng baru, kita tidak berasa nikmatnya, kerana bermula daripada pengalaman pertama itulah yang mengajar kita erti kesusahan dan sebagainya. Pengalaman pertama itulah yang akan menjadi kenangan yang terindah dan manis dalam hidup kita. Oleh itu, kita hendaklah bersedia menghadapinya, barulah kita mempunyai pengalaman kerana pengalaman itulah yang akan mendewasakan dan mematangkan hidup kita.

2 comments:

ana aziya said...

salam..
salam perjuangan...
penat itu indah sebenarnya.. indah kerana ketika itu kita akan lebih menghargai setiap detik waktu yang berlalu..ia juga nikmat..kita akan terasa betapa nikmatnya waktu rehat selepas itu....
pengalaman sememangnya yang terindah untuk kita kenang.. merenung pencapaian diri selama menempuh hari2 yang telah kita tinggalkan...

FaraMie said...

wahh xsangka lak jd guru skang ni mmg susah tulaa perjuangan namanya lg plak dpt sekolah kaw. pedalaman xpa tu semua nanti akan jd pengalaman yg manis.

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi