basmalah Pictures, Images and Photos

Monday, July 20, 2009

Liku-liku kehidupan

Salam pertemuan buat semua.

Pekabar semua? Diharap berada dalam keadaan sihat sentiasa di bawah lindungan rahmatNya. Insya Allah.

Sudah lama rasanya, ku tidak menulis di dalam blogku ini. Yerla, seingat aku, sejak bukak penggal kedua ni, belum pernah ku tulis. Nak kata bz xjugak, nak kata xbz, xjugak, what everla. Tahla, malas kot nak tulis. Yerla, benda tulis-menulis ni, memerlukan ketenangan. Yerla mcm kita masuk exam masa sekolah dulu, kena ada rangka, kekadang masa buat rangka terlalu lama sampai nak habis masa dibuatnya. Pernah dulu, masa aku amik exam karangan Bahasa Melayu SPM lebih 10 thn yang lepas, aku buat rangka sahaja dekat dgn sejam, masa pun ada beberapa minit sahaja lagi. sampai aku tidak pandai pegang pen dah, dibuatnya. Aku merasakan diriku ini mcm nak menangis ja, yerla Bahasa Melayu ni benda tidak boleh buat main, kalau fail, maknanya tidak bergunala SPM tu walaupun subjek lain mendapat kepujian skalipun. Tapi alhamdulillah, bila results dah kluar, aku mendapat kepujian gaks Bahasa Melayu, iaitu 4, okla tu, walaupun targetku sekurang2nya dapat 3. xperla.

Apa aku merapu ni, sampai SPM laks citernya. Yerla, pasal rangka, xpasal2 SPM laks disebutnya. Ni mesti kalau amik exam Bahasa Melayu SPM lagi tidak lulus punya, wat sakit hati pemeriksa jer, nak cari isi, xder, dahla ayat tunggang langgang, xperla. Bagiku, aku tidak pandai nak wat ayat serius sgt, biarla org santai, bukan aku nak menunjuk-nunjuk pada org pun, hanya orang yang sudi sahaja membacanya. Btul x? Kl upin & ipin, mesti cakap, "Betul Betul Betul". Ada lagi pengaruh budak2. Rileksla, biasala santai. Jangan laks, anda semua menghukum saya ni bukan2 yer. Biasala, blogku ini, blog bebas, maknanya aku bebas menulis apa sahaja, asalkan tidak melanggar syariat Islam.

Yerla, di dalam Islam pun, kita tidak boleh keras sgt dgn sasaran kita. Nanti sasaran kita akan boring, dan menjauhkan diri daripada kita. Btul x? barula sasaran akan mendekati dgn kita. Itu aku baca dalam buku & masa aku belajar dahulu. Tidak salahkan kl aku berkongsi ilmu, yerla, kl ilmu tu baik, sebar-sebarkanla yer, kl buruk tu, harap jgnla dibuang terus, tapis2la ia kerana disebalik benda yang buruk itu, ada nilainya. yer x? Kl Nabil, dia akan ckp, "Lu pikirla sendiri". Yerla, kita semua diberi akal fikiran yang waras untuk kita berfikir tentang apa yang berlaku. Mesti sesuatu yang berlaku pada diri kita itu ada hikmah disebaliknya yang kita tidak sedari. Bukan berlaku dengan sendirinya.

Kl kita tidak berilmu, tanyala pada yang berilmu. Kerana kl kita sendiri fikir tanpa ilmu, kita akan menjadi sesat. Yerla, contohnya kl kita nak g KL, tanpa ilmu, kita akan sesat, mgkin kita akan ke tempat lain. sebab itula, sejak kita lahir lagi kita diajar dengan bermcam-mcam ilmu sama ada tidak formal ataupun yng formal sehingga ke Ph.D. Tapi kl kita sudah berilmu, jgn laks kita menyalah gunakan ilmu yang kita ada, sama ada kita riak dengan ilmu yang kita ada, ataupun membuat sesuatu perkara yang menyalahi agama @ adat yang kita pegang. Kekadang kita lupa dan alpa, maklumlah kita ini hanya manusia biasa bukannya malaikat, sentiasa melakukan kesalahan. Oleh itu, bila kita melakukan kesalahan, cepat2la kita memohon maaf & bertaubat. Kerana memohon maaf & bertaubat itu dapat menjadikan kita lebih baik.

Kita juga perlu melakukan perubahan di dalam hidup kita daripada melakukan keburukan kepada kebaikan, daripada yang baik menjadi yang lebih baik. kerana ada pepatah yang menyatakan bahawa "Hari ini hendaklah lebih baik daripada semalam, dan hari esok lebih baik daripada hari ini". Barulah seseorang itu menjadi cemerlang bukan setakat di dunia sahaja, malahan di akhirat sana. Insya Allah.

Rasanya stakat inilah dahulu buat renungan kepada kita semua sebagai manusia. kerana kita ini ibarat seorang yang sedang bermusafir menuju ke akhirat sana. Apa yang baik itu daripada Yang Maha Esa, dan apa yang cacat itu daripada kelemahan diri saya ini. Wassalam

No comments:

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi