Friday, September 16, 2011

Salam perjuangan buat semua

Assalamualaikum Warhmatullah wbt.

Apa khabar kepada anda semua?
Diharap semuanya dalam keadaan baik sentiasa.

Dah lama aku tidak mencoretkan nukilanku dalam blogku ini,
tahla nak kata xder masa, ada gaks masa,
pepatah menyatakan
"orang berjaya mencari peluang, orang malas mencari alasan".
so lu pikirlah sendirila yer .....

Aku ni sajer jer, nak amik kesempatan hari ini bersempena dgn Hari Malaysia, 16 September, tahun ini merupakan tahun kedua kita menyambut hari Malaysia, walaupun kalau nak dikirakan dari tahun pembentukan Malaysia iaitu pada tahun 1963, dah 48 tahun, tapi nak wat camner, baru nak sambut. kesian kan ??? kata cintakan tanah air, tapi benda2 macam nipun dilupakan.

Kita lupakan sejenak benda-benda berkaitan dengan sejarah ni, coz pasal Mat Indera tu pun sampai skrg xhabis2 lagi. Aku sebenarnya bukanlah pembangkang yang aktif, tapi aku kagum dengan Mat Sabu, kerana dia sebenarnya banyak membaca, bkn dia main hentam keromo jer apa yang dia ucapkan. Kerana Mat Sabulah, orang yang sebelum ini buta sejarah, kembali nak baca sejarah. kan bagus camtu. Lupakah kita bahawa suatu ketika lalu, Kementerian Pelajaran nak menjadikan subjek sejarah sebagai subjek lulus dalam SPM.

Kita sebenarnya kenalah belajar sejarah kerana sejarah itulah yang boleh menjadi pengajaran kepada kita untuk meneruskan perjuangan sehingga akhir hayat kita. Tanpa belajar sejarah, kita tidak tahu apa yang berlaku sebelum kita lahir, sebelum kita mengenal dunia kehidupan. Sebab itulah, ramai di antara kita yang buta sejarah, sehingga bila kita bertanya tentang sejarah kepada anak muda masakini, mereka ada yang tidak tahu malah ada yang langsung tidak tahu. Mereka hanya tahu tentang hiburan semata-mata, tahu untuk bergembira semata-mata. Adakah golongan yang seperti ini yang menjadi bakal pemimpin kita pada masa yang akan datang ????

Aku ni bukanlah arif sgt tentang sejarah, lagipun aku tidak mengambil pengkhususan tentang sejarah, tapi sekurang-kurangnya aku dan anda semua kenalah amik tau pasal sejarah. Amik tau pasal sejarah negara kita Malaysia, pasal sejarah atau sirah perjuangan Junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, sejarah dunia dan sebagainya. Ini adalah kerana bila kita belajar sejarah, sekurang-kurangnya boleh membentuk jati diri kita.

Hanya setakat ini dulu, coretan aku buat masa ini, kalau ada masa yang terluang, insya Allah, aku akan coretkan lagi buat tatapan kalian semua, akhir kata, selamat hari Malaysia yang ke 2 & yang ke 48. semoga kita semua ambil peluang yang ada untuk belajar sejarah supaya kita menjadi orang yang berpengetahuan dan mempunyai jati diri yang kuat, insya Allah ....

Sekian, wassalam

No comments:

Mutiara Kata

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Peta Lokasi